Monday, March 22, 2010
Thursday, March 18, 2010
Sunday, March 07, 2010
Saturday, March 06, 2010
Thursday, March 04, 2010
Tuesday, March 02, 2010
Saturday, February 27, 2010
Friday, February 26, 2010
Thursday, February 25, 2010
-
after years and years of having long nails i've decided to keep them short! i cut them two days ago and my hands seem more practical!
it's better to have short nails for cooking 'coz it lets u use ur hands more but since i mostly saw, i really feel the lack of long nails!
-
i'm changing again!!!
Friday, February 05, 2010
Thursday, February 04, 2010
Monday, January 25, 2010
Monday, January 18, 2010
Friday, January 15, 2010
کیفر شناسی
Monday, January 04, 2010
Saturday, January 02, 2010
حفظ نظام واجب است
بررسی نوع وجوب در جملهی :"حفظ نظام واجب است"
«حفظ نظام» از لحاظ ِ اصولی، عملی است که انجام آن محتاج به قصد قربت نیست در نتیجه از زمرهی عبادات خارج و در معاملات قرار میگیرد. این جمله توسط یکی از مراجع تقلید در اوایل انقلاب اسلامی بیان گشته و در این چند خط به نوع وجوب این جمله میپردازیم.
در ابتدا این نکته را باید مورد توجه داشت که همهی واجبها نسبت به عقل، بلوغ و قدرت مشروط هستند و این سه از شرایط عامهی تکلیفاند.
بررسی نوع وجوب این جمله کمک میکند تا متوجه شویم که این وجوب در حفظ نظام در چه مواقعی مدخلیت پیدا میکند. در اینجا فرض بر این است که منظور جملهی «حفظ این نظام واجب است» بوده و این حذف معنوی گشته است. منظور از «این نظام» نظام جمهوری اسلامی ایران به شکل کنونی و با خط مشی و سیاست در حال اجرای آن است.
برای تشخیص اینکه حفظ نظام چگونه واجبی است باید ابتدا اهداف اصلی آن را مورد بحث قرار داد زیرا در تعیین نوع واجب تشخیص صحیح "هدف اصلی" بسیار مهم است.
هدف اصلی از این نظام، حکومت و ولایت الله بر جامعه است که به امام دوازدهم و به نیابت به ولی فقیه داده شده است تا در آن احکام اسلامی به مرحلهی اجرا برسند و انسان را به مقام والا و درجات عالیه برساند. ادعا میشود که دین اسلام تمام مقررات لازم برای ایجاد حکومت را در بر دارد و هدف آن نیز ایجاد یک حکومت بوده همانطور که حضرت رسول نیز به ایجاد این حکومت پرداخت و به آن در صدر اسلام جامهی عمل پوشاند و رهبر سیاسی، اجتماعی و دینی جامعهی خود شد. حال ادعایی که بر این جمهوری اسلامی در قردن بیستم میشود همان تنظیم حکومت اسلامی و به عمل درآوردن این قالب حکومتی در جامعهی مدرن است، کاری که امامان و بزرگان دین پیش از اینان به آن دست نزدند و این امر خطیر را به عهدهی امام دوازدهم گذاردند. ادعا میشود که احکام و موازین اسلامی تنها در این قالب است که به بهترین شکل قابلیت پیاده شدن را دارند و در نتیجه در تشکیل و حفظ آن هزینههای بسیاری چه مادی و چه معنوی پرداخته شده است در ایران.
باید بدین نکته توجه داشت که آیا اهدافی مهم در جلو هستند و این نظام در پی آن اهداف است که کشیده میشود یا این نظام در جلو در حال حرکت است و اهدافی برای حفظ این نظام در نظر گرفته شده است.
جمله «حفظ نظام واجب است» از نظر نوع واجب، یک واجب اصلی است زیرا شارع آن را بیان نموده و شورای نگهبان که در صورت وجود ایرادی در سخن رهبر اجازهی رد و اشکالگیری دارند اعتراضی به آن وارد نکردند پس یک واجب تبعی که به صورت عقلی و بدون دستور مستقل شارع به وجود آمده نمیباشد.
این جمله یک واجب کفایی است که با در دست گرفتن این حفاظت توسط ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، و بسیج و وزارت دفاع از عهدهی دیگران خارج است و غیر موقت است زیرا وقت خاصی برای آن تعیین نشده و از نوع فوری نیز میباشد چون با بیتوجهی و گذر زمان موقعیت حفاظت از دست رفته و دیگر قابل اعاده نخواهد بود.
حفظ نظام یک واجب تعیینی و توصلی است و نیازی به توضیح ندارد. در مورد مطلق یا مشروط بودن آن جای بحث ا ست. مطلق بودن یا مشروط بودن از امور نسبیاند و وجوب تکلیف ممکن است نسبت به امری مطلق و نسبت به امر دیگری مشروط باشد. به نظر میآید که یک امر مطلق است با توجه به توضیحاتی که در مورد معلق یا منجز بودن آن گفته میشود.
در نظریه و در نگاه اول حفظ نظام واجب معلق است زیرا تا خطری وجود نداشته باشد حفاظتی نیز لازم نمیشود ولی در عمل یک واجب منجز است (نویسنده در این مقاله قایل به صحت واجب معلق است) زیرا عملا در همه حال عدهای مشغول به انجام این کار هستند و به صورت کفایی از دوش دیگران برداشته میشود، حال چه به صورت فیزیکی در میدان جنگ و چه از نظر تئوری و آموزشی، چون حفظ یک موقعیت یک فعل متداوم است و نیاز به استمرار دارد و وابسته به وجود یک خطر یا حمله (چه سرد و چه با نبردی آشکارا) ندارد و گاها حتی برای حفظ یک نظام مجبور به ایجاد دشمنان و موقعیتهای اضطراب انگیز فرضی نیز می شویم در جهت ایجاد حب و بغض نسبت به افراد و دول خاص جهت حفظ یک نظام. «حفظ یک نظام» را میتوان بسیار موسع و در برابر مسایل بسیاری تعریف کرد که لزوما یک "عکس العمل" به عملی علیه نظام میتواند نباشد. حفظ یک موضع میتواند به معنای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیت نامناسب و انجام اعمال لازم جهت قوی نگاه داشتن آن نیز باشد.
از نظر غیری یا نفسی بودن نیز بسیار قابل بحث و بررسی است.
واجب نفسی، واجبی است که به خاطر خودش آن را انجام میدهند. مانند نماز، روزه و حج در شرع و صدور حکم در عرف. واجب غیری، واجبی است که به خاطر امر دیگری آن را انجام میدهند (واجب بغیره) و مطلوبیت آن اکتسابی است، چنانکه وضو را به خاطر نماز و تحقیقات مقدماتی را بخاطر صدور حکم انجام دهند.
در اصل با توجه به توضیحات آمده حفظ این نظام را واجبی غیری متصور میشویم زیرا برای اهداف دیگری که اصل و جوهرهی اسلاماند شکل گرفته و ادعای به وجود آوردن جامعهای اسلامی همراه با شکل اسلامی اقتصاد و سیاست را دارد.
مسالهای در اینجا مطرح میشود که آیا این اهداف در خارج از این نظام قابل پیاده کردن نیستند و در کشورهای دیگر که تعداد مردم مسلمان آن بسیاراند مانند مالزی، اندونزی و بعضی کشورهای آفریقایی چرا چنین حکومتی را تشکیل ندادند ولی همچنان به صورتی فراگیر زندگی روزمرهی آنان طبق موازین اسلامی است؟ آیا این نظام برای این اهداف اسلامی ایجاد شده یا اهداف دیگری را نیز در زیر لوای خود دارد و صرفا اهداف والای اسلامی را شب و روز به خورد مردم میدهد؟ یعنی میتواند اسلام باشد ولی این نظام نباشد؛ یعنی این نظام یک سری منافع برای قشری خاص به وجود آورده است که قبل از انقلاب و در کشورهای مسلمان دیگر وجود نداشته است.
باید به شکلی تاریخی نیز بر این مساله کار کرد و به نکاتی در مورد قبل از تشکیل نظام پرداخت. آیت الله خمینی در کتاب «کشف الاسرار» رژیم شاهنشاهی را به عنوان شکل موقت حکومت سیاسی تا قبل از ظهور پذیرفته بود اما در کتاب «حکومت اسلامی» برداشت عدم کسب قدرت سیاسی را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که شرکت علما در امور سیاسی نه تنها لازم که واجب است.
ولایت فقیه یک تئوری جدید انقلابی برای کسب قدرت سیاسی در پوشش مذهبی بود.
در اینجا باید به متن (context) هم توجه کنیم و در این صورت دلیل مطرح شدن این مطلب را میتوانیم متوجه شویم که بخاطر" وجوب مقدمهی معد" آن است که در نتیجهی واجب کردن حفظ نظام به وجود میآید؛ اعمالی که جهت پیشبرد و استوار سازی نظام مورد بیان و تاکید قرار گرفته.
با توجه به مکان و موقعیت زمانی که این جمله بیان شده است بیشتر احتمال میرود که منظور از حفظ نظام حفظ اشخاص و قشر خاصی بوده و کلمهی نظام به عنوان کلمهای که به صورت عام در بر گیرندهی جمیع این اشخاص منتفع بوده است استفاده گردیده. با این توضیح بر متن (context) باید گفت که واجب نفسی بوده در اصل و هدف اصلی حفظ قدرت و موقعیت فعلی عدهای است.
در صورتی که نفسی بودن یا غیری بودن واجبی مورد تردید باشد، اطلاق صیغهی امر ظهور در وجوب نفسی دارد زیرا وجوب غیری به بیان اضافی نیاز دارد.
هرگاه شک کردیم که یک واجب توصلی است یا تعبدی، نفسی است یا غیری، عینی است یا کفایی، تعیینی است یا تخییری مقتضای قاعدهی اولیه توصلی بودن، نفسی بودن، عینی بودن و تخییری بودن است.
در آخر قابل ذکر است که اگر از روی مصلحت و برای حفظ نظام، قانونی در نظام حقوقی این کشور به تصویب برسد که منطبق و گاها خلاف احکام بیان شدهی دین اسلام باشد منجر به این نتیجه میشود که این نظام یک امر نفسی است و قوانین و عناوینی که تحت آن عمل میشود شعار و رنگ و لعابی بیش نیست.
در صورتی که برای اعمال حاکمیت، سیاست و رویکردی در پیش گیرند که خلاف روح صلح و سازشی اسلامی باشد و فتنه انگیز باشد و خلاف آنچه ما از سیرهی رسول اکرم و امام علی و دیگر امامان در ادارهی مملکت و مقابله با مخالفانشان در تاریخ میخوانیم باشد این نفسی بودن حفظ نظام بیش از پیش به اثبات میرسد.
13/8/88
Monday, November 30, 2009

Tuesday, October 27, 2009
Saturday, October 24, 2009
Monday, October 19, 2009
Thursday, October 15, 2009
Wednesday, October 14, 2009
قبل از اون ازفیلم "به همین سادگی" لذت بردم تو سینما آزادی با مقداد
غیر ازین دو دیگه فیلم ارضا کننده ای ندیدم
البته "درباره ی الی " رو دوبار دیدم و خوب بود ولی فقط غرق شدن آرش فوق العاده بود توش
البته همراه فیلمم بهتر شده که می ارزه صرف یارم هم که شده برم تو سالن سینما
صرف اینکه بدونم کنارمه خودش خیلیه
در ضمن باعث می شه به جاهای بی مزه ی فیلم هم بخندیم
Friday, October 09, 2009
Tuesday, September 22, 2009
Monday, August 17, 2009
cindrella
it feels good to make whatever you need!
We can build a new tomorrow today
There are times that you remember that to live you have to kick asses and to keep your own ass numb for other people's kicks!
In these times you depend more than anyone on yourself!
You feel that your feet are strong enough and you don't need someone else beside you to share anything with!
And there are times that you don't!
Monday, August 10, 2009
آقای نخست وزیر، شما چرا برای ایجاد یک دولت استعماری و دست نشانده به آنسوی اقیانوس هند می روید و دولت هند شرقی را بوجود می آورید ، اما این کاررا نمی توانید در بیخ گوش خودتان یعنی در ایرلند که سالهاست با شما در جنگ و ستیز است انجام دهید؟
وینستون چرچیل بعد از اندکی تامل پاسخ می دهد:
برای انجام این کار به دو ابزار مهم احتیاج هست که این دوابزار مهم را درایرلند دراختیار نداریم
خبرنگار سوال می کند این دوابزار چیست؟ چرچیل در پاسخ می گوید!
اکثریت نادان و اقلیت خائن
Sunday, August 09, 2009
میخوام بزنم تو چشات زل
ببینی که شادم
با اینکه فقط یه سایه م
یه روز میفتم تو آینه و صاف می شم
اون وخ میفتم جلوتر از ساعت
چون من افتادم دوباره رو قلتک
می خوام خودمون باشیم بدونه یه بر چسب
نترسیم از آدمای گم شده تو کار و کسب
من آزادم و نمیفروشمش به چس مثقال کلاس و پرستیژ
هرکار بخوام می کنم، دارم کلی آرزوهای قاراشمیش
زندگی کوتاهه
بگرد دنبال یه دنیایه تازه
وگرنه می پوسی مثل اون آدم تو آب پونک
بقیه هم می کنن ازت تغذیه
نمی دونن ولی واقعیت اینه که همه زندگیشون مثله یه کانیباله
نگاتون می کنم و می شم امیدوار
که نیستم فقط من لای جرز این دیوار
حیف که هیچی ندارم بزنم برم فضا
وگرنه دستتو می گرفتم و بیشتر می گفتم حرفای کذا
حوصله م سر رفته و دیگه شدم خسته
ولم کن بز برم تو حالته خلسه
Saturday, August 08, 2009
خیلی وقت بود که شروع کرده بودم ولی نمی دونم چرا اینقدر آروم پیش می رفت
کتاب جالبیه ولی فک می کنم که برای درک بیشترش باید با خود منصور صحبت کنم تا بیشتر توضیح بده
حمید قبل از من اونو خوند و گفت که خوبه
من که خوندم خوشم اومد ولی نه اونقدرا
الان دارم به صورت جدی کتاب یونگ رو می خونم
انسان و سمبول هایش
تا آخر هفته تموم می شه و یه سر باس برم پیش سهراب تا در موردش مفصل صحبت کنیم
این کتاب رو به همه پیشنهاد میدم که بخونن
البته اگه یونگی هستید، مثل من
اگه فرویدی هستید نه
می توانم آزاد شوم ولی نمی خواهم!
هر دفعه شهوت یک بوسه ی دیگر مرا مست می کند!
گهگاه صبح که در کنارش بیدار می شوم می خواهم که فرار کنم! آرام از تخت بیایم بیرون تا بیدارش نکنم تا دوباره دستش را بر بدنم بگذارد و گرمایش نگذارد که پوتین هایم را به بغل گیرم و از در به بیرون پرم!
بابت هر عشق بازی یک پر از بال هایم را می دهم! دارند تنک می شوند!
و من نگران از خودم زمین را سخت تر در آغوش می فشارم!
کاش از اول آسمان را انتخاب می کردم و کاش زمین را برای آخرین بار با لذت نگاه می کردم!
Friday, August 07, 2009
Tuesday, August 04, 2009
Wednesday, July 22, 2009
Tuesday, July 21, 2009
ما نمی ترسیم از کسی جز خدا
با این همه نسبت به این دفعه احساس خوبی ندارم
خیلی "جدی" می رم این دفعه تو مرداد
راضیم به اینکه تیر بخورم یا شلنگ
فقط لطفا خدا نگیرنم
با بازنشته ی ارتش که طرفدار ماست مشورت کردم سر گاز های اشک آور که چیکار کنم علیه اش
ای خدا
کمکمون کن
من نمی خوام بچه هام تو این نظام کثیف به دنیا بیان و بزرگ شن
ما به مبارزمون ادامه می دیم
ما نمی ترسیم از کسی جز خدا
خدایا ... هدایتمون کن
Thursday, July 16, 2009
Sunday, July 12, 2009
میخام کرم شم
میخام نا مرئی شم
میخام تو یه درخت جذب شم و توش فرو برم و گم شم
میخام مجسمه شم، یه مجسمه سنگی
میخام بخار شم برم همراه باد
میخام یه گلوله شم و قلبتو بشکافم
میخام مثل پفک پوک شم
میخام هر قطره که از دوش میریزه روم یه ذره ازم رو با خودش ببره تو چاه آب
میخوام مثل عقل از سرت بپرم
میخام من نباشم
میخام هیشکی نباشه
میخام فقط شکوفه های صورتی باشن
که از درخت میریزن
Saturday, July 11, 2009
Friday, July 10, 2009
Thursday, July 09, 2009
Monday, July 06, 2009
زرد: چند دفعه؟ هیچ نمی گین خدا از دست شما کجا پناه ببره؟
سبز: من دخالت نمی کنم. اصلا این جنگ و جدل به ما چه؟
زرد: خیلی هم مربوطه. بعدش نوبت ماست
سبز: هرچه هست مشیت است. دست او بالای همه ی دست هاست
زرد: بس کنید این حرف های زنگ زده روسبز: شما به من توهین کردید!
زرد: به زنگ زدگی شما!
بهرام بیضایی
چهار صندوق
Saturday, July 04, 2009
Thursday, July 02, 2009
Wednesday, July 01, 2009
Thursday, May 28, 2009
Wednesday, May 27, 2009
Monday, May 25, 2009
JJ
Sobh Lokht mano to Kenare Saahel
Shab Shik Bara Operaye Wagner
Bepparim bala
Tooye in Sen Behtarin Jaha eshgh Kardim Maha
OON Bala ba ye Ghaliche
Daad Zadim Zamin Saafe Galile